Hoppa till innehållet

Stäng fönstretStäng fönstret
Skriv ut sidanSkriv ut

UNG samtalsgrupper

Symbol för U.N.G.

UNG samtalsgrupper

UNG är för ungdomar och vuxna med funktionshinder
mellan 13 och 25 år.

Hos oss får du träffa andra ungdomar i våra samtalsgrupper.
Gruppledarna kan mycket om kropp och själ
och om hur människor fungerar sexuellt.

Det är lättare att lära känna sig själv
om man är tillsammans med andra människor.
Det är också lättare att känna sig säker
och våga ta ansvar för sig själv.

UNG vill stödja dig
när du ska bli vuxen.

Det är gratis att få stöd av oss
och att vara med i våra grupper.

Det här kan du göra hos UNG:

Du kan vara med i en grupp
som träffas varje eller varannan vecka.
Mellan 4 och 12 ungdomar är med i gruppen.
Alla är ungefär lika gamla.

Det finns alltid 2 gruppledare med i gruppen.
Men det är ni som är med i gruppen som bestämmer
vad ni ska tala om.

Ni kan till exempel prata om hur det är
att bli vuxen och klara sig själv,
om vilka rättigheter och skyldigheter
du har i samhället.
om kärlek, sex, kompisar,
fritid, utbildning, bostad eller annat som ni tycker är viktigt.

Vi kan också prata om
vilken hjälp som finns att få
för att till exempel handla, laga mat eller passa tider

Ibland kommer en vuxen person med funktionshinder hit
och är med och pratar i gruppen.
Det är också viktigt att lära sig mycket
om sitt funktionshinder.
Då kan du lättare förstå vilka svårigheter
som beror på funktionshindret
och vilka svårigheter som inte gör det.

Du besöker oss här:

Rosenlunds sjukhus
Tideliusgatan 12, 1 trappa
Stockholm

Du skickar brev hit:

UNG
Rosenlund
Box 170 56
104 62 Stockholm

Du ringer oss på telefonnummer:

123 35 175
123 35 171
123 35 172
123 35 170

Du skickar fax på faxnummer:

123 49 614

Logga